باب:
إذا صلى في
ثوب له أعلام،
ونظر إلى
علمها.
14. Nakışlarına Bakıp Durarak Nakışlı Elbise İle Namaz Kılmak
حدثنا
أحمد بن يونس
قال: حدثنا
إبراهين بن
سعد قال:
حدثنا ابن
شهاب، عن
عروة، عن
عائشة: أن
النبي صلى
الله عليه
وسلم صلى في
خميصة لها أعلام،
فنظر إلى
أعلامها
نظرة، فلما
انصرف قال:
(اذهبوا
بخميصتي هذه
إلى أبي جهم،
وأتوني بأنبجانية
أبي جهم،
فإنها ألهتني
آنفا عن صلاتي).وقال
هشام بن عروة،
عن أبيه، عن
عائشة: قال النبي
صلى الله عليه
وسلم: (كنت
أنظر إلى
علمها وأنا في
الصلاة،
فأخاف أن
تفتنني).
[-373-] Aişe (r.anha)'den şöyle nakledilmiştir; "Allah Resulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) üzerinde motif bulunan hamîsa adlı bir elbise ile
namaz kılarken bir an gözü, motiflere daldı. Namazını bitirince: Bu elbisemi
Ebu Cehm'e götürün, bana da onun enbicâniyesini getirin! Çünkü biraz önce bu
elbise, namazda iken beni oyaladı' dedi."
Aişe (r.anha)'den Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle
buyurduğu nakledilmiştir: "Namazda iken elbisenin nakışlarına bakıyordum.
Beni ibadetimden alıkoymasından endişe ettim.
Tekrar: 752, 5817.
AÇIKLAMA: (Hamîsa) üzerinde iki çizgi bulunan kare
şeklinde bir elbisenin adıdır. Enbi-caniye ise üzerinde motif olmayan kalın bir
elbisedir.
(Ebu Cehm); asıl adı Ubeydullah b. Huzeyfe'dir. Âmir diye de
çağrılırdı. Kureyş kabilesine bağlı Adiyy oğullanna mensup meşhur bir
sahâbîdir. Hz. Peygamber kendisine hamisayı Ebu Cehm hediye ettiği için ona
göndermiştir. İbn Battal şöyle demiştir: "Ondan başka bir elbise
isteyerek, hediyesini iade etmiştir.Çünkü iade sebebinin onu beğenmemek
olmadığını bildirmek istemiştir... Buna göre hediye eden vazgeçmemek
suretiyle, hediyesi kendisine iade edilirse her hangi bir rahatsızlık duymadan
kabul etmesi gerekir."
(namazda iken beni oyaladı); Bu ifade, tam olarak huşu içinde
namaz kılmama mani oldu anlamına gelir. İbn Dakiki’l-İyd şöyle demiştir:
"Bu hadis, Nebi s.a.v.'in namazın gereği gibi kılınmasına ne kadar önem
verdiğini gösterir. Ayrıca namazdaki huşuya zarar verme ihtimali bulunan şeylere
karşı ne kadar temkinli olduğuna delalet eder. Hamisayı Ebu Cehm . göndermesi,
onun namaz kılarken bu elbiseyi kullandığını göstermez. Hz. Peygamber'in Hz.
Ömer'e gönderdiği ipek elbise olayında da benzer durum söz konusudur. Çünkü
Allah Resulü Hz. Ömer'e 'Onu sana giymen için göndermedim' buyurmuştur."
Bu hadisten, namazda İnsanı meşgul eden, boya, nakış vs. gibi
şeylerin kullanılmasının mekruh olduğu sonucuna varılmıştır. Yine bu hadise
göre, arkadaşlardan hediye kabul etmek, hediyeyi iade etmek ve onlardan bir
şeyler İstemek caizdir. Ayrıca bu rivayet, diğer insanlar bîr yana, temiz
kalpli insanlar ile iç dünyaları pak kimselerin bile resim vs. gibi şeylerden
etkilendiğini gösterir.